Obstructive sleep apnea and driving: A Canadian Thoracic Society and Canadian Sleep Society position paper

Can Respir J. 2014 Mar-Apr;21(2):114-23. doi: 10.1155/2014/357327.

Abstract

Untreated patients with obstructive sleep apnea (OSA) are at increased risk for motor vehicle collisions; however, it is unclear how this should be translated into fitness-to-drive recommendations. Accordingly, the Canadian Thoracic Society (CTS) Sleep Disordered Breathing Clinical Assembly and the Canadian Sleep Society (CSS) assembled a CTS-CSS working group to propose recommendations with regard to driving in patients with OSA. Recommendations for assessing fitness to drive in noncommercial drivers: 1. Severity of OSA alone is not a reliable predictor of collision risk and, therefore, should not be used in isolation to assess fitness to drive; 2. The severity of sleep apnea should be considered in the context of other factors to assess fitness to drive; 3. The decision to restrict driving is ultimately made by the motor vehicle licensing authority; however, they should take into account the information and recommendations provided by the sleep medicine physician and should follow provincial guidelines; 4. For patients prescribed continuous positive airway pressure (CPAP) therapy, objective CPAP compliance should be documented. Efficacy should also be documented in terms of reversing the symptoms and improvement in sleep apnea based on physiological monitoring; 5. For patients treated with surgery or an oral appliance, verification of adequate sleep apnea treatment should be obtained; and 6. A driver diagnosed with OSA may be recertified as fit to drive based on assessment of symptoms and demonstrating compliance with treatment. The assessment should be aligned with the provincial driver's license renewal period. Commercial vehicles: Assessment of fitness to drive should be more stringent for patients operating commercial vehicles. In general, the CTS-CSS working group was in agreement with the Medical Expert Panel recommendations to the Federal Motor Carrier Safety Administration in the United States; these recommendations were adapted for Canadian practitioners.

Les patients atteints d’apnée obstructive du sommeil (AOS) qui ne sont pas traités sont plus vulnérables aux accidents d’automobile, mais on ne sait pas si cette observation devrait se traduire par des recommandations sur l’aptitude à la conduite. Ainsi, l’Assemblée clinique des troubles respiratoires du sommeil de la Société canadienne de thoracologie (SCT) et la Société canadienne du sommeil (SCC) ont formé un groupe de travail conjoint pour proposer aux patients atteints d’AOS des recommandations relatives à la conduite automobile.

Recommandations pour évaluer l’aptitude à la conduite chez les conducteurs non commerciaux :: 1. La gravité de l’AOS n’est pas un prédicteur fiable du risque de collision et, par conséquent, ne doit pas être utilisée isolément pour évaluer l’aptitude à la conduite. 2. La gravité de l’apnée du sommeil devrait être prise en compte avec d’autres facteurs pour évaluer l’aptitude à la conduite. 3. La décision finale de restreindre la conduite incombe au bureau d’immatriculation, qui devrait toutefois tenir compte de l’information et des recommandations du médecin spécialisé en médecine du sommeil et respecter les directives provinciales. 4. Chez les patients traités par ventilation à pression positive continue, il faudrait consigner objectivement la compliance au traitement. Il faudrait également en consigner l’efficacité à renverser les symptômes et à atténuer l’apnée du sommeil, selon une surveillance physiologique. 5. Chez les patients soignés par chirurgie ou dispositif oral, il faudrait s’assurer que le traitement de l’apnée du sommeil fonctionne bien. 6. Un conducteur à qui on diagnostique une AOS peut redevenir apte à conduire, compte tenu de l’évaluation de ses symptômes et de la preuve de son respect du traitement. Cette évaluation devrait avoir lieu lors de la période de renouvellement provincial de son permis.

Véhicules commerciaux :: L’évaluation de l’aptitude à la conduite devrait être plus rigoureuse chez les patients au volant de véhicules commerciaux. En général, le groupe de travail SCT-SCC approuvait les recommandations du groupe d’experts médicaux de la Federal Motor Carrier Safety Administration des États-Unis. Il les a adaptées à l’intention des praticiens canadiens.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Accident Prevention* / legislation & jurisprudence
  • Accident Prevention* / methods
  • Accidents, Traffic / prevention & control*
  • Automobile Driving / legislation & jurisprudence*
  • Canada
  • Disease Management
  • Government Regulation
  • Health Planning Guidelines
  • Humans
  • Licensure
  • Physician's Role*
  • Polysomnography
  • Risk Assessment* / methods
  • Risk Assessment* / organization & administration
  • Sleep Apnea, Obstructive* / diagnosis
  • Sleep Apnea, Obstructive* / therapy