A comparison of drug coverage in alberta before and after the introduction of the national common drug review process

Healthc Policy. 2010 Nov;6(2):e117-44.

Abstract

Objective: The integration of the Common Drug Review (CDR) was a substantial change for Canada's public drug plans. Detailed comparisons of time-to-listing and proportion of medications covered by the province of Alberta's drug plans within the context of the CDR process have not been rigorously conducted.

Methods: New drugs approved by Health Canada were identified five years prior to the CDR's first recommendation (May 2004) and five years after. The time-to-listing and proportion of new drugs covered on the Alberta Health and Wellness Drug Benefit List (AHWDBL) was compared between these periods. The level of agreement between CDR recommendations and coverage in Alberta was calculated using a kappa score.

Results: Two hundred and twenty new drugs were identified and met the study eligibility criteria (118 pre-CDR, 102 post-CDR). The median time-to-listing was 312 vs. 524 days in the pre-CDR and post-CDR periods, respectively, with the difference largely driven by time from notice of compliance (NOC) to the CDR recommendation. The level of agreement between 73 drugs with CDR recommendations and coverage in Alberta was fair (kappa 0.55).

Conclusion: Following the implementation of the CDR, the proportion of drugs covered has decreased and overall median time-to-listing of new drugs has increased in the province of Alberta. For drugs listed on the AHWDBL, the proportion of time attributable to the CDR process (NOC to CDR recommendation) was 63% of the overall time-to-listing.

Objectif:: La mise en place du Programme commun d'évaluation des médicaments (PCEM) a constitué un changement important dans les régimes publics d'assurance-médicaments au Canada. Il n'y a pas encore eu de comparaisons rigoureuses, dans le contexte du PCEM, entre les délais d'inscription à la liste et la proportion de médicaments couverts par le régime d'assurance-médicaments de lçAlberta.

Méthodologie:: Cette comparaison tient compte des nouveaux médicaments approuvés par Santé Canada cinq ans avant et cinq ans après la mise en place du PCEM (mai 2004). Les délais d'inscription et la proportion de nouveaux médicaments couverts par le régime d'assurance-médicaments de lçAlberta (Alberta Health and Wellness Drug Benefit List, AHWDBL) ont été comparés pour ces périodes. Le degré de concordance entre les recommandations du PCEM et la couverture en Alberta a été calculé au moyen du coefficient kappa.

Résultats:: Deux cent vingt nouveaux médicaments qui réunissaient les critères de lçétude ont été répertoriés (118 avant la mise en place du PCEM et 102 après). Les délais médians d'inscription à la liste étaient de 312 jours pour les médicaments pré-PCEM et de 524 jours pour les médicaments post-PCEM, la différence étant grandement attribuable au temps entre lçavis de conformité et la recommandation du PCEM. Pour 73 médicaments, le taux de concordance entre les recommandations du PCEM et la couverture en Alberta était modéré (kappa 0.55).

Conclusion:: Suite à la mise en place du PCEM, la proportion de médicaments couverts a diminué et le temps médian global d'inscription des nouveaux médicaments à la liste a augmenté dans la province de lçAlberta. Pour les médicaments inscrits sur la liste de lçAHWDBL, la proportion de temps attribuable au processus du PCEM (soit de lçavis de conformité à la recommandation du PCEM) équivaut à 63 % du temps global pour lçinscription à la liste.