Motorcycle-related trauma in Alberta: a sad and expensive story

Can J Surg. 2009 Dec;52(6):E235-40.

Abstract

Background: Trauma caused by motorcycle-related injuries is extensive, expensive and increasing. Recent American literature reported that in 2004 the chance of a motorcyclist dying was 34 times greater than that for someone using any other motor vehicle for every mile travelled. In the United Kingdom a motorcyclist is killed or seriously injured every 665,894 km, compared with 18,661,626 km for cars. If this pattern is repeated in Canada, then this information should be in the public domain to support initiatives for injury prevention.

Methods: We gathered and analyzed retrospective population data on the injury patterns of adult motorcyclists and other adult motor vehicle drivers and passengers across Alberta from Apr. 1, 1995, to Mar. 31, 2006. We collected data from 3 Alberta sources: the Alberta Trauma Registry, the Alberta Office of the Chief Medical Examiners and the Government of Alberta Department of Infrastructure and Transportation. We compared the numbers and causes of crashes, injuries and deaths, as well as the acute care costs on the roads, and specifically compared motorcycle-related injuries to all other motor vehicle-related injuries.

Results: There were 70,605 registered motorcycles and 2,748,204 other registered motor vehicles in Alberta during the study period. During these 11 years, there were 286 motorcyclists killed and 712 were severely injured, representing a total of 998 injuries and deaths. There was 5386 deaths related to other motor vehicles and 6239 severe injuries, for a total of 11,625 injuries and deaths. This represents a percentage of 1.4% of all registered motorcycles and 0.4% of all other registered motor vehicles (3.5 times more motorcyclist injuries). The impact on the health care system can be measured in several ways. During the period of this study, motorcyclists accounted for 10,760 bed days. Assuming the patient was not admitted to intensive care, each admission cost Can$9200 (average in 2008).

Conclusion: Analysis of the data shows that motorcyclists are more than 3.5 times more likely to get injured or die than other motor vehicle drivers. All of the injuries in motorcyclists occurred during the summer months, leading to an adjusted risk of almost 8 times compared with that of the motor vehicle driver.

Contexte: Les traumatismes subis lors d’accidents de la route impliquant des motocyclettes sont graves et coûteux, et leur nombre augmente. Selon la littérature américaine récente, en 2004, le risque de mourir des suites d’un accident de la route était 34 fois plus grand chez les motocyclistes que chez les occupants de n’importe quel autre type de véhicule à moteur pour chaque mille parcouru. Au Royaume-Uni, un motocycliste se tue ou se blesse grièvement à chaque 665 894 km parcouru, contre 18 661 626 km pour les occupants d’une automobile. Si l’on applique ce modèle au Canada, ce type d’information devrait appartenir au domaine public et soutenir les initiatives de prévention des accidents.

Méthodes: Nous avons recueilli et analysé des données de population rétrospectives concernant les types de blessures subies par les motocyclistes adultes et les conducteurs et passagers d’autres véhicules motorisés sur le territoire de l’Alberta entre le 1er avril 1995 et le 31 mars 2006. Nous avons recueilli les données auprès de trois sources albertaines : soit le Registre de traumatologie de l’Alberta, le Bureau des coroners en chef de l’Alberta et le ministère albertain des Infrastructures et du transport. Nous avons comparé le nombre d’accidents et leur cause, les traumatismes et les décès, de même que le coût des soins aigus associés aux accidents de la route, et plus spécifiquement, les blessures infligées lors d’accidents impliquant des motocyclettes d’une part et tous les autres véhicules motorisés, de l’autre.

Résultats: Nous avons recensé 70 605 motocyclettes et 2 748 204 autres véhicules motorisés enregistrés en Alberta au cours de la période de l’étude. Pendant ces 11 années, nous avons dénombré 286 décès et 712 blessures graves chez les motocyclistes, ce qui représente en tout 998 traumatismes et décès. Nous avons dénombré 5386 décès et 6239 blessures graves par suite d’autres accidents de la route, pour un total de 11 625 traumatismes et décès. Cela représente un pourcentage de 1,4 % de toutes les motocyclettes enregistrées et de 0,4 % de tous les autres véhicules motorisés enregistrés (3,5 fois plus de blessures chez les motocyclistes). L’impact sur le système de santé se mesure de plusieurs façons. Durant la période de cette étude, les motocyclistes ont accaparé 10 760 jourslits d’hôpital. En supposant que le patient n’est pas admis aux soins intensifs, chaque admission coûte 9200 $ CAN (moyenne pour l’année 2008).

Conclusion: L’analyse des données montre que les motocyclistes sont 3,5 fois plus susceptibles de subir une blessure ou de mourir lors d’un accident de la route, comparativement aux conducteurs d’autres types de véhicules motorisés. Toutes les blessures subies par les motocyclistes sont survenues durant les mois d’été, donnant lieu à un risque rajusté près de 8 fois plus grand comparativement aux conducteurs d’autres types de véhicules motorisés.

MeSH terms

  • Accidents, Traffic / economics
  • Accidents, Traffic / statistics & numerical data*
  • Adolescent
  • Adult
  • Alberta / epidemiology
  • Child
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Motorcycles*
  • Registries
  • Retrospective Studies
  • Risk Adjustment
  • Wounds and Injuries / economics
  • Wounds and Injuries / epidemiology*
  • Young Adult