Family physicians' satisfaction with current practice: what is the role of their interactions with specialists?

Healthc Policy. 2009 Feb;4(3):e145-58.

Abstract

Provision of high-quality care sometimes necessitates a referral to, and receipt of timely feedback from, specialist physicians. Interaction with specialists is a key role of family physicians, but it has not received significant attention with respect to its impact on family physician satisfaction. The authors conducted a cross-sectional analysis of data gathered from a decennial census of family physicians in southwestern Ontario. The conceptual framework was based on the model developed by the Society of General Internal Medicine (SGIM) Career Satisfaction Work Group. More than two-thirds of respondents were "very satisfied" with their current practice. Stepwise regression analysis based on a generalized linear model showed that greater difficulty in referring patients to specialists was associated with 23% lower odds of being "very satisfied". Not receiving a timely response from specialists was associated with 26% higher odds of not being "very satisfied." Marital status, teaching involvement and practice volume were also associated with satisfaction. The findings indicate that the practice of family medicine offers a fulfilling career in today's medical marketplace. However, linkages and feedback between family physicians and specialists need to be augmented.

Pour fournir des soins de haute qualité il est parfois nécessaire de diriger le patient vers un spécialiste et de recevoir de ce dernier une rétroaction en temps opportun. L'interaction avec les spécialistes joue un rôle important dans le travail du médecin de famille, toutefois cette question n'a pas reçu toute l'attention nécessaire pour ce qui est de son impact sur la satisfaction du médecin de famille. Les auteurs ont effectué une analyse transversale des données recueillies à partir d'un recensement décennal mené auprès des médecins de famille dans le sud-ouest ontarien. Le cadre conceptuel repo sait sur le modèle élaboré par un groupe de travail de la SGIM (Society of General Internal Medicine). Plus des deux tiers des répondants ont dit être 《 très satisfait 》 avec leur pratique. Une analyse de régression par degrés effectuée en utilisant des modèles linéaires généralisés a démontré qu'une difficulté accrue à diriger les patients vers un spécialiste diminue de 23 pour cent la probabilité de se montrer 《 très satisfait 》. Pour sa part, l'absence de réponse en temps opportun augmente de 26 pour cent la probabilité de ne pas se montrer 《 très satisfait 》. L'état civil, l'enseignement et le volume de la pratique sont aussi associés à un degré de satisfaction. Les résultats corroborent l'idée que la médecine familiale offre une carrière pleine ment satisfaisante dans le marché actuel de la médecine. Toutefois, il est nécessaire d'accroître les échanges et la rétroaction entre les médecins de famille et les spécialistes.