Waiting for an operation: parents' perspectives

Can J Surg. 2004 Jun;47(3):179-81.

Abstract

Objective: To determine parents' attitudes toward and acceptance of waiting times for their child's operation.

Design: Waiting times were measured by a cross-sectional method. A descriptive survey was conducted of families with a child waiting for a non-urgent operation.

Setting: A university teaching hospital.

Subjects: Parents of children (age < 20 yr) waiting for non-urgent pediatric general-surgery operations.

Main outcome measures: Parents' concerns and attitudes about waiting for their child's operation, how it was affecting the child and family, how urgent they felt the need for surgery was, and what they thought was a reasonable maximum waiting period.

Results: Of 89 patients waiting for non-urgent pediatric general-surgery operations at the time of the survey, 61% had been waiting > 6 months and 30% > 12 months. Of the 57 families (64%) who returned completed surveys, 94% reported the wait to be emotionally stressful for the family; 81.5% expected their child's quality of life would improve after the operation. As for length of wait, 83% felt that > 3 months was unacceptable, and 98% > 6 months.

Conclusions: Parents of children waiting for pediatric general surgery operations thought that the need for the operation was significantly more urgent then their classification of elective. They felt that waiting periods should not exceed 3 months. Long waiting periods are stressful for both family and child. Parental perceptions are important when considering strategies for wait-list management.

Objectif: Déterminer les attitudes de parents à l'égard des périodes d'attente pour l'opération de leur enfant et leur acceptation de celles-ci.

Conception: On a mesuré les temps d'attente par une méthode transversale. On a procédé à une enquête descriptive auprès de familles dont un enfant attendait une intervention non urgente.

Contexte: Hôpital universitaire.

Sujets: Parents d'enfants (âgés de moins de 20 ans) en attente d'une intervention de chirurgie générale pédiatrique non urgente.

Principales mesures de résultats: Préoccupations et attitudes des parents face à l'obligation d'attendre pour l'intervention de leur enfant, répercussions sur l'enfant et la famille, urgence qu'ils attribuaient au besoin de l'intervention chirurgicale et période d'attente maximale qu'ils jugeaient raisonnable.

Résultats: Sur 89 patients qui attendaient une intervention de chirurgie générale pédiatrique non urgente au moment de l'enquête, 61 % attendaient depuis plus de six mois et 30 %, depuis plus de douze mois. Des 57 familles (64 %) qui ont renvoyé les questionnaires remplis, 94 % ont déclaré que l'attente était une cause de stress émotionnel pour la famille et 81,5 % s'attendaient à ce que la qualité de vie de leur enfant s'améliore après l'intervention. Quant à la durée de l'attente, 83 % étaient d'avis qu'il était inacceptable d'attendre trois mois, et 98 %, d'attendre plus de six mois.

Conclusions: Les parents d'enfants qui attendaient une intervention en chirurgie générale pédiatrique étaient d'avis que le besoin de l'intervention était beaucoup plus urgent que ne l'établissait son classement parmi les chirurgies électives. Les périodes d'attente ne devraient pas dépasser trois mois selon eux. Les longues périodes d'attente sont une cause de stress à la fois pour la famille et pour l'enfant. Les perceptions des parents sont des facteurs importants lorsqu'on envisage des stratégies de gestion des listes d'attente.

MeSH terms

  • Attitude to Health*
  • Canada
  • Child
  • Cross-Sectional Studies
  • Elective Surgical Procedures*
  • Humans
  • Parents / psychology*
  • Surveys and Questionnaires
  • Urban Population
  • Waiting Lists*