NEWS

940

DOI:10.1053/cmaj.1040321

2
H
o
o
a
@
o
f=x
<
c
<
o

INFECTIOUS DISEASE

Pandemic plan: Is the vaccine supply secure?

Health Canada’s 448-page Cana-
dian Pandemic Influenza Plan
was hailed by the World Health
Organization as the world’s most
comprehensive, but questions
remain about one cornerstone of
the plan: a stable vaccine supply.
The federal government has
contracted Shire Biologics, a

UK-based company with facili-

Enough vaccine for all: Shire Biologics
hopes to “assure a state of readiness.”

DOI:10.1053/cmaj.1040310

MEDICAL PUBLISHING

ties in Laval and Sainte-Foy,
Quebec, to provide pandemic in-
fluenza vaccine. However, the
company is losing money —
$14.5 million in the first six
months of 2003 — and its par-
ent, Shire Pharmaceuticals
Group plc announced last July
that it plans to sell the division
this year, to focus on manufac-
turing pharmaceuticals.

Shire Biologics spokesperson
Michele Roy said that the sale
“won’t affect the contract with the
Canadian government. It’s a busi-
ness with great potential, it’s just
not in the strategic focus of Shire.
As an independent company it
could fulfill its full potendal.”

In October 2001, Shire Bio-
logics signed a $300-million, 10-
year contract with the federal
government to “assure a state of
readiness in the case of an in-
fluenza pandemic” and to provide

“a substantial portion” (75% in
2003) of the usual annual flu vac-
cine. Company spokesperson Roy
would not say how much money
is allocated for pandemic pre-
paredness, but the company is
spending $73 million on vaccine
manufacturing and research facili-
ties in Quebec. Canada is the first
country to have a “secure vaccine
supply” from a domestic source.
The plan is garnering sup-
port across Canada. Dr. Danuta
Skowronski, an epidemiologist
at the British Columbia Centre
for Disease Control, said it pro-
vides a clear framework for deal-
ing with an influenza outbreak.
It establishes the lines of author-
ity and brings together key play-
ers. “You have to hope for the
best and prepare for the worst,”
she said. “We have the mecha-
nism in place to prepare for the
worst.” — Ben Hadaway, CMAJ

Spanish journal wins lawsuit over COX-2 drug editorial

The debate about the safety of
cyclo-oxygenase 2 (COX-2) se-
lective inhibitor drugs reignited
in February when a Spanish
court rejected a lawsuit brought
by the pharmaceutical company
Merck, Sharpe & Dohme
(MSD) against the editor and
publisher of Spain’s indepen-
dent drug bulletin, Butlleti Groc.
The company sued over a
July 2002 article entitled “The
so-called advantages of cele-
coxib and rofecoxib: scientific
fraud.” The article drew on pre-
viously published commentaries
in BM7 (2002;324:1287-8) and
The Lancer (2002;360:100-1),
which slammed the organization
and interpretation of 2 pivotal
studies on the safety of rofe-
coxib (Vioxx) and celecoxib
(Celebrex) in comparison with
nonselective nonsteroidal anti-
inflammatory drugs (NSAIDs).
Articles describing those stud-
ies — the Celecoxib Long-term

Arthritis Safety Study (CLASS)
(FAMA 2000;284:1247-55) and
the Vioxx Gastrointestinal Out-
comes Research (VIGOR) trial
(N Engl 7 Med 2000;343:1520-8)
— were partly responsible for
these drugs achieving phenome-
nal sales growth.

The manufacturer of rofecoxib
used Spain’s laws on “rectifica-
tion” to ask the bulletin to print a
retraction it had drafted. When
the bulletin’s publisher, the Cata-
lan Institute of Pharmacology, re-
fused, the company took legal ac-
tion. In February, the Madrid
court rejected this demand and
ordered MSD to pay court costs.

Editor Joan-Ramon Laporte
called MSD’s retraction “mere
propaganda” and said he is stll
concerned that both drugs are
frequently prescribed inappro-
priately. He says that a meta-
analysis of the CLASS and
VIGOR trials, published in
CMAYF (2002;167[10]:1131-7),

JAMC e 16 MARS 2004; 170 (6)

shows an increased incidence of
serious adverse events with these
drugs compared with NSAIDs.

Peter Juni, author of the origi-
nal BM7 editorial, supports La-
porte’s editorial stance.

The bulletin’s case drew mes-
sages of support from more than
700 physicians in 36 countries,
as well as from the World Health
Organization and the Interna-
tional Society of Drug Bulletins.

A spokeswoman from MSD
refused to comment on whether
it will pursue legal action. In a
letter to BM7 the company
stated that Butlleti Groc’s criti-
cisms of the VIGOR study were
based almost entirely on The
Lancet commentary published in
2002 (360:100-1), which it says
carried several inaccuracies. The
company also says those inaccu-
racies were identified in a letter
sent to The Lancet’s editor, but
this was not published. — Colin
Meek, Wester Ross, Scotland



