Regulating Direct-to-Consumer Drug Information: A Case Study of Eli Lilly's Canadian 40over40 Erectile Dysfunction Campaign

Healthc Policy. 2015 May;10(4):16-23.

Abstract

Like most jurisdictions, Canada prohibits direct-to-consumer advertising (DTCA) of prescribed drugs. However, direct-to-consumer information (DTCI) is permitted, allowing companies to inform the public about medical conditions. An analysis of Eli Lilly's 40over40 promotion campaign for erectile dysfunction (ED), which included a quiz on ED, shows that DTCI, like DTCA, can be an effective means of drug familiarization. The pharmaceutical industry is "playing by the rules" currently in effect in Canada. Regulators should thus seriously consider whether existing rules permitting DTCI actually meet stated objectives of protecting the public from marketing campaigns (i.e., DTCA) that may deliver misleading information.

Comme dans la plupart des pays, le Canada interdit la publicité directe auprès des consommateurs (PDAC) pour les médicaments sur ordonnance. Toutefois, on y autorise l'information destinée directement aux consommateurs (IDDC), permettant ainsi aux compagnies d'informer la population sur certains états de santé. Une analyse de la campagne de promotion 40desplusde40 d'Eli Lilly sur le dysfonctionnement érectile (DE) – laquelle comprenait un questionnaire sur le DE – démontre que l'IDDC, comme la PDAC, peut constituer un moyen efficace de familiarisation a un médicament. L'industrie pharmaceutique « se plie aux règles du jeu » actuellement en vigueur au Canada. Mais les organismes de réglementation devraient sérieusement s'assurer que les règles qui permettent l'IDDC atteignent réellement les objectifs en place visant à protéger la population des campagnes de marketing (à savoir la PDAC), lesquelles peuvent donner une information trompeuse.

MeSH terms

  • Canada
  • Consumer Health Information / organization & administration*
  • Direct-to-Consumer Advertising / legislation & jurisprudence*
  • Drug Industry / methods*
  • Erectile Dysfunction / drug therapy*
  • Humans
  • Information Dissemination / methods*
  • Male
  • Organizational Case Studies
  • Vasodilator Agents / therapeutic use*

Substances

  • Vasodilator Agents