Physician experiences providing primary care to people with disabilities

Healthc Policy. 2008 Aug;4(1):e129-47.

Abstract

The 2003 Statistics Canada Health Services Access Survey found that 12% of Canadians polled did not have a family doctor, and 18% reported access problems such as long waiting times and difficulty contacting the doctor. Research has repeatedly shown that where a problem with access exists in the general population, it is considerably more severe in subsets of the population that are most disadvantaged. Statistics at both the national and local levels confirm that although people with disabilities have greater need for health services, including both institutional and community services, they also experience significant disadvantages in attempting to access service. The question explored in this study is how physicians' perceptions of disabled patients and behaviour towards them might affect access to primary care for adults with disabilities. The study used a qualitative interpretive approach to uncover physicians' perspectives on working with people with disabilities. Semi-structured interviews were conducted with a sample of 34 physicians in Eastern Ontario. Physicians were asked: How are disabled patients similar to/different from non-disabled patients? How are you as a physician different with disabled patients? Physicians' perceptions, as revealed by their responses to these questions, were interpreted in terms of four types of barriers to access to primary care for disabled adults: physical, attitudinal, expertise-related and systemic. These barriers were examined for their impact on finding a doctor, getting an appointment, getting into the office and receiving a reasonable standard of care.

L'Enquête sur l'accès aux services de santé (Statistique Canada 2003) montre que 12 % des Canadiens interrogés n'avait pas de médecin de famille et que 18 % d'entre eux ont signalé des problèmes d'accès tels que les temps d'attente et la difficulté à entrer en contact avec le médecin. Les recherches ont maintes fois démontré qu'il y avait un problème d'accès pour la population en général. Ce problème est d'autant plus sévère pour les secteurs de la population les plus désavantagés. Les statistiques nationales et locales confirment que bien que les personnes présentant une incapacité ont davantage besoin de services de santé, que ce soit des services institutionnels ou communautaires, ce sont également celles qui souffrent le plus de désavantages dans l'accès aux services. La présente étude pose la question à savoir si les différences dans la perception des médecins envers les patients présentant une incapacité et si leur comportement face à ces patients mènent à des iniquités d'accès aux soins primaires pour les adultes ayant une incapacité. La méthode qualitative/interprétative a été employée pour connaître le point de vue des médecins sur leur travail avec des personnes présentant une incapacité. Des entrevues semi-structurées ont été menées auprès d'un échantillon de 34 médecins de l'Est ontarien. On leur a demandé :

  1. En quoi les patients présentant une incapacité sont-ils semblables ou différents des autres patients?

  2. En tant que médecin, agissez-vous différemment envers les patients présentant une incapacité?

La perception des médecins, tel que le montre leurs réponses, a été interprétée en quatre types d'obstacles à l'accès aux soins primaires pour adultes présentant une incapacité : physique, psychologique, lié à l'expérience et systémique. On a étudié ces obstacles selon leur impact dans la recherche d'un médecin, dans la prise d'un rendez-vous, dans l'accès au cabinet du médecin et dans l'obtention normale de soins acceptables.